Deel 1: Lief voor je longen

 

Dit is het eerste deel van een blog-serie over hoe je goed voor je lichaam en geest kunt zorgen tijdens de periode van Corona en lockdown. Elk blog bevat tips en ideeën die voortkomen uit de acupunctuur en Chinese geneeskunde in brede zin, de psychologie, de orthomoleculaire geneeskunde en andere vormen van complementaire zorg. 

Opeens was Corona daar. De hele wereld houdt de adem in. Besmettingsgevaar, een ziekte waar je heel benauwd van wordt, steeds strengere maatregelen, alles aanpassen dat je gewend was. Werk, inkomen, een enorme schok. Wereldgeschiedenis. 

Nu die eerste schrik enigszins weg ebt, heb ik tijd om een blog te schrijven. Juist nu ook ik geen behandelingen in de praktijk kan geven voel ik de behoefte om toch iets te doen dat helpt. Juist in deze tijd. Dit blog is het eerste deel van een serie over deze historische gebeurtenis en wat je kan doen om er goed doorheen te komen. Dit eerste blog gaat over de longen. 

 

Mild bewegen

Zoals bekend kan het Corona-virus (SARS-COV-2) een longontsteking veroorzaken, of in ieder geval de luchtwegen infecteren. Daarom is het in deze tijd extra belangrijk om voor goede long-gezondheid te zorgen. In de Chinese geneeskunde wordt benadrukt dat de longen behoefte hebben aan mild bewegen. Dit wordt ook wel genoemd ‘de qi (energie) bewegen’. Wanneer je teveel stil zit, neemt de energie van de longen af. En dat terwijl juist deze long-energie volgens de Chinezen de taak heeft om aanvallen van buitenaf, zoals van een virus, af te vechten. Ook zullen longen die ‘goed in hun energie zitten’ beter bestand zijn tegen een infectie. Het is dus van groot belang om een manier te vinden om te bewegen, het liefst elke dag. Dit is voor veel mensen lastig in de lockdown-situatie. En wanneer je dan even wilt wandelen of fietsen, kom je al snel in grote drukte terecht. Het kan handig zijn om een fietsroute te nemen die je eerder ook vaak reed, zoals de route naar je werk en terug. Of het tochtje naar de sportschool, ook al is die dicht. Op die plekken vind je geen hordes mensen en dit is een routine die je kent. Dat kan wat rust geven in deze tijden waarin alles anders is.

 

Werk aan je bovenrug

De longen hebben fysiek de ruimte nodig in je borstkas. Een van de redenen waarom oude mensen gevoelig zijn voor longontsteking, is dat zij vaak wat krom voorover staan. Nu iedereen plotseling thuis werkt op een niet zo ergonomische werkplek, kan het zijn dat ook jij een beetje ‘voorover begint te krullen’, mede doordat de sportschool nu ook geen optie is. Wanneer je merkt dat dit voor jou geldt, ga dat dan tegen door ook regelmatig juist even de andere kant op te strekken (achterover dus) en doe eventueel wat oefeningen om je bovenrug beweeglijk en recht te houden. Yoga-oefeningen op Youtube bijvoorbeeld voor de ‘upper back’.

Wat momenteel ook veel voorkomt, is dat mensen oppervlakkiger ademen in reactie op de spanningen die ze voelen, waardoor ze vervolgens gaan twijfelen of ze mogelijk Corona hebben, want ze zijn wat kortademig. Dat kan behoorlijk wat spanning oproepen. Het is dan zaak om je adem weer naar beneden te krijgen.

Onderstaande  video bevat oefeningen uit de Chinese geneeskunde, qigongs genoemd, die helpen om de longen weer de ruimte te geven. Ook wordt met de oefeningen de longmeridiaan, die verbonden is met de long, gestrekt. De oefening geeft hiermee fysiek meer ruimte om te ademen, maar zorgt ook voor verbeterde doorstroming van de long-energie in het lichaam. Je kunt deze oefeningen regelmatig herhalen. 

Longen en verdriet

Chinees gezien is elk orgaan gekoppeld aan een emotie. De longen zijn verbonden met verdriet; verdriet huist in de longen. Dit is ook voelbaar wanneer je (bijna) moet huilen. Wanneer je verdriet hebt, maar dit niet goed kunt toelaten, houd je spanning vast in de longen. Dit maakt de longen minder vitaal en de ademhaling minder diep. De huidige tijden, waarin we veel te maken krijgen met shock en angst, geven we in eerste instantie niet zoveel ruimte aan ons gevoel. De overlevings-energie staat voorop. Maar verdriet is momenteel wel sterk aanwezig; er worden mensen ernstig ziek, er sterven nu veel mensen, ondernemers rouwen om hun noodlijdende bedrijf en werknemers die ze niet uit kunnen betalen, mensen missen hun dierbaren die ze nu niet kunnen zien. Waar de angst die heerst op dit moment niet zo goed doorvoeld kan worden, omdat mensen nu sterk moeten blijven om goed te kunnen reageren op wat er gebeurt, is er wel ruimte om het verdriet af en toe de vrije loop te laten. Na het lezen van een hartverscheurend relaas over wat er nu in de ziekenhuizen gaande is, bijvoorbeeld. Wanneer je merkt dat je eigenlijk wat verdriet voelt prikken, maar het niet zo goed kunt laten komen nu, kan dit ook een mooi moment zijn om een tranentrekkende film te kijken. Ik noem maar wat, The Bridges of Madison County. Of bijvoorbeeld wat afleveringen van ‘Hello Goodbye’. Laat de tranen maar stromen, dat lucht op! Het is verschrikkelijk wat veel mensen nu overkomt, dus je mag verdrietig zijn. Daarna is het vaak gemakkelijker om er weer met goede moed tegenaan te gaan. 

  

Acupressuur voor de long

Op de bovenrug zit een serie acupunctuurpunten (Blaas 12 en Blaas 13 met name) die voedend zijn voor de long en de weerstand van de long verhogen. Deze punten bevinden zich op de lange rugspier aan weerszijden van de wervelkolom (ter hoogte van de ondergrens van T2 en T3 om precies te zijn). Je kunt deze punten (of eigenlijk dit gebied) laten masseren door een huisgenoot, als je die hebt. En anders kan je een (tennis)balletje gebruiken om dit gebied te masseren. 

Grenzen aangeven

Hierboven schreef ik het al: longen hebben te maken met het buiten houden van ongewenste elementen. Dit geldt niet alleen voor ziekteverwerkkers. Je long-energie beïnvloedt ook hoe goed je je grenzen voelt, en ze aangeeft. Andersom geldt het ook: hoe meer je over je grenzen gaat of laat gaan, hoe lager je long-energie wordt. Dit is dus bij uitstek een tijd om goed op te letten wat je wel en niet kunt geven, en wanneer iets je mogelijk teveel is. Denk bijvoorbeeld aan het combineren van thuisonderwijs en thuiswerken. Of de verdeling van je energie tussen goed voor je gezondheid zorgen en je bedrijf overeind houden. En ook de situaties binnen gezinnen waarin men nu heel erg op elkaars lip zit; misschien heb je een dagje alleen op zolder nodig? Moet er beter naar de rolverdeling gekeken worden? Verder zie ik mensen ruziën over de huidige situatie. Het te voeren beleid bijvoorbeeld. Of lockdown wel de beste oplossing is. Welk gedrag sociaal aanvaardbaar is en welk gedrag niet. Wat dat betreft lijkt het me wijs om het niet zo ver op te laten lopen dat het vriendschappen kost. Want dat geeft nog meer verdriet en daarvan is er nu al zo veel. Bovendien hebben mensen elkaar nu nodig voor steun in allerlei vormen. 

 

Zon 

Als je in de zon zit tijdens de warmere seizoenen maak je vitamine D3 aan. Hoe meer huid in contact komt met de zon, hoe meer vitamine D je aanmaakt. Uit studies komt keer op keer naar voren dat vitamine D3 de kans op luchtweginfecties verlaagt (1). Hoe dit met Corona zit, weten we nog niet. Dat is nog niet aangetoond. Maar de kans is groot dat D3 ook een gunstig effect heeft op het verloop van Corona. Daarom is het nooit weg om nu extra de tijd te nemen om te genieten van de zon. Waarbij je natuurlijk niet moet verbranden. Zonnebrandcreme blokkeert de aanmaak van vitamine D3, dus je kunt beter wat korter zonnen, maar zonder zonnebrandcrème. Tijdens het zonnen kom je gelijk in contact met de buitenlucht.

 

Roken

Als je rookt, voel je nu mogelijk eigenlijk de behoefte om te stoppen. Dit is uiteraard een goed idee. Wanneer je merkt dat het je niet lukt, overweeg dan nicotinevervangende kauwgom of pleisters. Dit maakt de onthoudingsverschijnselen van nicotine veel minder, waardoor je veel meer kans van slagen hebt. Verder hebben diverse verslavingsinstellingen online zelfhulpcursussen om te stoppen met roken. Ook betaan er gratis apps die bijhouden hoe lang je al gestopt bent en hoeveel geld en gezondheids-schade je al bespaard hebt. Verder hebben veel mensen succes met het boek van Alan Carr: stoppen met roken. Wees niet boos op jezelf dat het stoppen met roken moeilijk gaat. Help jezelf met dit soort hulpmiddelen zodat het makkelijker wordt. 

 

Veel succes en gezondheid gewenst en wellicht tot ziens! 

  

Referenties
1.  Vitamin D supplementation to prevent acute resperatory infections: individual participant data meta-analysis. A. R. Martineau et al, jan. 2019, Health Technological Assessment. (link). 

 

 

 

Heb je naar aanleiding van dit blog vragen, of wil je graag een afspraak maken voor behandeling?

Of wil je eens kennismaken om te kijken hoe we samen kunnen werken aan het behoud van je gezondheid, neem dan gerust contact met me op. Online aanbodAfspraak maken