Slapeloosheid of slaapproblemen


Wanneer je niet goed slaapt, heeft dit op alles in je leven effect. Het beïnvloedt onder andere je energie gedurende de dag, je herstelvermogen, je immuunsysteem, je geheugen, je humeur en stemming en je concentratievermogen.

 

Slaapproblemen beïnvloeden alles in je leven

Het belang van een goede nachtrust wordt soms onderschat. Er is tegenwoordig veel aandacht voor voeding en lichaamsbeweging, maar het niet-doen, het uitrusten en het goed slapen komen minder ter sprake. Terwijl in de Chinese geneeskunde het niet-doen als minstens zo belangrijk wordt gezien als het wel-doen.

 

Slapeloosheid komt veel voor

Het belang van slaap wordt dus weinig besproken. Dit, terwijl zo’n drie miljoen Nederlanders aangeven problemen met slapen te hebben. Zo’n 40% van hen heeft hier in het dagelijks functioneren last van.

 

Vormen van slapeloosheid

Er zijn verschillende vormen van slapeloosheid. Sommige mensen hebben problemen met inslapen, anderen worden gedurende de nacht (meermaals) wakker, en weer anderen worden te vroeg wakker. Ook zijn er mensen die nachtmerries hebben, die nooit in de diepe slaapfase komen, of die bijvoorbeeld slaapwandelen of bedplassen. Sommige mensen zweten hevig tijdens de slaap en worden daardoor wakker. Ook zijn er mensen die op zich goed slapen zodra ze gaan liggen, maar die veel moeite hebben om op tijd naar bed te gaan.

 

Oorzaken van slapeloosheid

Er zijn allerlei oorzaken van slapeloosheid. Eén van de meest bekende is het blijven piekeren, waardoor inslapen moeilijk gaat. Ook andere vormen van onrust, zoals rusteloze benen of hartkloppingen, kunnen het inslapen bemoeilijken. Pijn is ook een bekende veroorzaker van slechte slaap. Andere oorzaken kunnen zijn een verstoring van je dag- en nachtritme door bijvoorbeeld wisseldiensten of een jetlag, te laat eten op de avond, of angstklachten. Psychische klachten hebben sowieso vrij snel invloed op de slaap. Zo worden mensen met depressieve klachten vaak te vroeg in de ochtend wakker en hebben mensen met PTSS-klachten vaak last van nachtmerries.

 

Beter slapen met acupunctuur

In de acupunctuur worden slaapproblemen bekeken in het kader van de verdeling van energie in het lichaam. Chinees gezien hoort slaap bij het yin, wat het rustige en inactieve vertegenwoordigt, terwijl het yang de dag vertegenwoordigt; de wakkere en actieve tijd. Wanneer er een verstoring is tussen deze twee soorten energie, zie je al snel slaapverstoringen. Met acupunctuur is het mogelijk een teveel aan actieve yang-energie te temperen en de rustige yin-energie te versterken, zodat er in de avond voldoende rust is om goed te slapen. Soms is er spraken van overtollige hitte in het lichaam en is het belangrijk dat die wordt ‘geblust’. In de Chinese geneeskunde zijn er allerlei mogelijke oorzaken van slecht slapen. Het verschilt dus ook per persoon wat de aanpak is. Soms komen er ook zaken bij kijken zoals voeding, vitamines, kruiden en levensstijl. En soms spelen psychische zaken een rol en moet daar ook naar gekeken worden. Bij de één zijn slaapproblemen met een paar sessies opgelost, bij de ander ligt de oorzaak dieper en vergt het meer tijd of moeite. Als je je bij Zelfwijzer meldt met slaapproblemen, gaan we op zoek naar wat jij nodig hebt om beter te slapen en passen we het behandelplan aan aan jouw wensen. Je zult door de behandelingen ook meer inzicht krijgen in wat voor jou werkt om goed te slapen, en wat niet. Daardoor kan je ook op de lange termijn je slaap in goede banen leiden. 

Wil je graag je slaapproblemen aanpakken met acupunctuur?

Of heb je vragen of wil je eens kennismaken? Neem dan gerust contact op of boek een afspraak. ContactAfspraak maken